Project Jeugdzorg

Stichting Recht Kinderen van de Staat

Stichting Nobel werkt samen met de Stichting Recht van de Staat.

Minderjarige Kinderen die in Nederland onder toezicht staan van de staat of vanuit de Jeugdzorg uit huis zijn geplaatst worden Kinderen van de Staat genoemd. Het onderzoeksproject en het door Nobel Boeken boek waren een initiatief van Martijn van Rheenen, ondernemer en ervaringsdeskundige als kind uit de jeugdzorg. Het onderzoek beschrijft de situatie vanaf een stelselwijziging in 2015. Alle gesignaleerde misstanden en cases van de laatste 8 jaar zijn nog steeds actueel. Zelfs actueler dan ooit omdat misstanden gestapeld worden: het overzicht van de overheid en de controle vanaf 2015 zijn totaal zoek. Jongeren met welk probleem dan ook zijn niet veilig voor de Nederlandse staat.

Het boek bracht veel duidelijkheid over de stand van zaken in de Nederlandse jeugdzorg. In schrijnende cases kwam naar voren dat er op elk traject van de Nederlandse jeugdzorg grote en grove fouten worden gemaakt: vanaf de eerste diagnose van een situatie, tot het ontbreken van een goede psychiatrische diagnose inzake de kinderen, tot een te snelle uithuisplaatsing van kinderen, gescheiden van hun ouders en meestal ook van hun broertjes en zusjes als die in verschillende locaties uit huis worden geplaatst. En kinderen die uit huis worden geplaatst komen in een marktorganisatie terecht, gericht op winst. Met hun achttiende jaar zijn ze vrij als kinderen van de straat: hun familiebanden vaak vernietigd, geen onderdak, geen hulp. Niets.

Kinderen komen in Nederland meer dan in welk ander land in pleeggezinnen of instellingen terecht. Nederland is ‘kampioen’ uithuisplaatsen en opsluiten van kinderen. Jaarlijks worden rond de 3.000 kinderen opgenomen in een gesloten instelling voor jeugdzorg, de JeugdzorgPlus. Tehuizen die niet onderdoen voor gevangenissen. Het aantal uithuisplaatsingen is met een huidig bestand van 46.000 kinderen niet minder geworden, maar toegenomen.

In Nederland zaten volgens een telling enkele jaren geleden rond de 420 kinderen op de 5 miljoen inwoners in een gesloten instelling. In Denemarken, een vergelijkbaar land zaten toen per 5 miljoen inwoners slechts 5 kinderen in een gesloten inrichting, in België waren dat er 15 en in Duitsland 80. Sindsdien zijn de aantallen in Nederland alleen maar verder toegenomen. Deze score is niet een beetje slechter, maar heel veel slechter. Nederland staat bovenaan in Europa als het gaat om het aantal opgesloten jongeren.

Het toezichtorgaan voor de jeugdzorg heeft al luid en duidelijk uitgesproken dat ze niet de capaciteit heeft om voldoende controle uit te oefenen. Het gevolg: Kinderen achter slot en grendel van de jeugdzorg en letterlijk het kind van de rekening.

Rechten van kinderen worden stelselmatig geschonden: recht op familie, recht op (mentale) gezondheidszorg, recht op zorg voor gehandicapte kinderen, recht op de eigen familienaam, recht op gelijkheid, recht op een gezond leven, recht op sport en ontspanning, recht op onderwijs, recht op een eigen mening, recht op bescherming tegen mishandeling en geweld, recht op gezond voedsel.Dit boek belandde bij alle betrokken ministeries, bij alle Tweede Kamerleden die jeugdzorg in hun portefeuille hadden. Bij hoorzittingen in de Tweede Kamer lag het boek op tafel. Met medewerking van de stichting Het Vergeten Kind kregen alle Nederlandse gemeenteraadsleden en wethouders het boek gratis als e-book, een aantal van bijna 8.000 lokale politici. Een tweede druk werd in hetzelfde jaar nog opgelegd en de verkoop liep de jaren daarna door; het boek werd onder andere gebruikt voor leergangen voor de jeugdzorg.

Waar te beginnen? Voor een daadwerkelijk effect moet er iets steviger komen dan wat speldenprikken in een versteend systeem waarin veel mensen het beste proberen, maar met handen en voeten gebonden zijn aan onmogelijke regels, functionaliteiten en een allesoverheersende bureaucratie. Waar de politiek en landsbestuur faalden, niet voor het eerst in de eenentwintigste eeuw in Nederland, is er nog maar een probaat middel om recht te halen: in de rechtszaal. In het verlengde hiervan is besloten tot het oprichten van een aparte charitatieve steunstichting om de nodige juridische kosten te financieren en te bewerkstelligen dat bij wet ieder kind tegenover de jeugdzorg een advocaat krijgt toegewezen: Stichting Recht Kinderen van de Staat.

https://rechtkinderenvandestaat.nl: Project Jeugdzorg

Stichting Nobel zal via Nobel Boeken meewerken aan het publiceren van boeken over de ontwikkeling van de jeugdzorg in Nederland, de juridisch af te dwingen rechten van kinderen en de stand van zaken binnen overheid, instanties en de commerciële jeugdzorgmarkt.

NOBEL: NEDERLANDSE ONAFHANKELIJKE BEHARTIGING LITERATUUR

De Stichting Nederlandse Onafhankelijke Behartiging van Literatuur, kortweg stichting NOBEL is een algemeen nut beogende instelling die zich bezighoudt met het behartigen van literatuur in de breedste zin van het woord, zowel fictie als non-fictie, met name onderwerpen op het gebied van maatschappelijke, culturele en politieke onderwerpen die in het algemeen belang vragen om openbaarheid. De literatuur wordt vormgegeven door tal van culturele uitingen en manifestaties: van een street art project tot een literair festival tot een journalistiek of wetenschappelijk symposium. Daarnaast behartigt de stichting in het algemeen literatuur die van literair- of journalistiek belang is.