Wat is onafhankelijke literatuur?

De literatuur staat onder druk. Onder druk van commerciële sites en andere commerciële belangen komt de literatuur in het nauw die niet-commercieel gericht is. Uitgeverij mikken te vaak op bestsellers die zich in binnen- of buitenland bewezen hebben. Verkoopcijfers gaan al te vaak voor de inhoud. Een ander geluid in de literatuur, met name de maatschappijkritische teksten of datgene wat tegen heersende belangen in gaat, krijgt steeds minder plaats. Boeken zijn een product. Terwijl het ook andersom kan gaan: niet uitgaan van een product, maar uitgaan van wat aandacht verdient en het niet krijgt. Uitgaan van wat verandering behoeft of van zaken die onthuld en belicht moeten worden. Niet om een product te maken, maar om zaken te belichten waar de maatschappij of de democratie in de eerste plaats mee gediend zijn.

Om dat te bewerkstelligen is er een ander model nodig om die literatuur te financieren dan het gebruikelijke commerciële model: hopen dat een boek sowieso in de winkels komt te liggen, aandacht krijgt bij een groter publiek en dan, al dan niet moeizaam, verkocht gaat worden. Er is een ander model nodig en het internet kan dat model uitdragen: uitgaande van een gesignaleerd substantieel belangrijk onderwerp, kan er via crowdfundingplatform, via evenementen, via donaties een inkomensbron worden gegenereerd voor ‘het goede doel’. Een ideëel doel waarin mensen bereid zijn te investeren met kleine of grote gaven. Dat betekent dat een uitsluitende fictie op het geschreven woord te smal is: literatuur vraagt ook om gesproken teksten, om visueel zichtbaar gemaakte teksten, niet allen zichtbaar op papier met inkt, maar ook digitaal zichtbaar voor alle lagen van de maatschappij.

Dat is de doelstelling van de Stichting NOBEL, Nederlandse Onafhankelijke Behartiging van Literatuur, sinds 1983.

Als doelstelling omschreven onze oprichtingsstatuten: Het behartigen van literatuur in de breedste zin van het woord, zowel fictie als non-fictie, met name onderwerpen op het gebied van maatschappelijke, culturele en politieke onderwerpen die in het algemeen belang vragen om openbaarheid. Daarnaast behartigt de stichting in het algemeen literatuur die van literair- of journalistiek belang is.

Plaats een reactie

NOBEL: NEDERLANDSE ONAFHANKELIJKE BEHARTIGING LITERATUUR

De Stichting Nederlandse Onafhankelijke Behartiging van Literatuur, kortweg stichting NOBEL is een algemeen nut beogende instelling die zich bezighoudt met het behartigen van literatuur in de breedste zin van het woord, zowel fictie als non-fictie, met name onderwerpen op het gebied van maatschappelijke, culturele en politieke onderwerpen die in het algemeen belang vragen om openbaarheid. De literatuur wordt vormgegeven door tal van culturele uitingen en manifestaties: van een street art project tot een literair festival tot een journalistiek of wetenschappelijk symposium. Daarnaast behartigt de stichting in het algemeen literatuur die van literair- of journalistiek belang is.